Міфи щодо принципів виховання

family_img

Існує безліч міфів про те, що є покаранням, а що є заохоченням. Батьки часто помилково використовують різноманітні способи покарання або заохочення, які надають рівно протилежний ефект. Давайте розглянемо ці міфи детальніше.

“Потенціал” дитини

Найзагальніший приклад – коли указується на потенціал дитини. У батьків може існувати звичка говорити в різних ситуаціях:

  • Чому ти не використовуєш свої потенційні можливості?
  • Ти можеш це зробити, якщо тільки працюватимеш!
  • “Дев’ять балів” цілком гарна оцінка, але якщо ти працюватимеш трохи більше, то ти зможеш добитися і “десяти балів” .

Ці і подібні коментарі однаково знижують упевненість дитини в своїх силах. Насправді вони виражають тільки те, що дитина не досягає того, що їй слід було б досягти, що вона ухиляється від роботи і цим розчаровує батьків.

Нагорода за успіх, покарання за невдачу

Ще один міф, що підбадьоренням служить нагорода за досягнення і покарання за невдачу. Видно, ми живемо в суспільстві, де ця помилка дуже поширена. Часто батьки і вчителі вважають, що помилки дітей повинні бути певним чином виправлені для запобігання їх подальшому повторенню. Якщо чекати від дитини тільки успіху, то врешті-решт виявиться, що дитина не уміє справлятися з невдачами. Навіть маленькі невдачі вводять її у відчай і у неї опускаються руки. За успіх варто хвалити, а за невдачу не треба лаяти і не треба виправляти кожну невдачу. Спокійно ставтесь до невдач вашої дитини, їх ще багато буде в її житті.

Заохочення конкурування

Наявність змагання в областях, в яких воно абсолютно надмірно, – це майже ворог нашого суспільства. Практично будь-яка людина може пригадати, як в дитинстві їй ставили в приклад когось. Проте в людських відносинах змагання майже відразу перетворюється на суперництво. Де суперництво, там злість, досада, нестійка самооцінка. Пригадайте, як ви відносилися до тієї дитини, якої вам ставили в приклад батьки. Цим, до речі, пояснюється той факт, що часто в сучасних школах діти не люблять відмінників. Дуже влучно, на мій погляд, виразилася на цю тему одна дівчинка, заявивши: “Я просто не можу добре вчитися, тоді всі в моєму класі вирішать, що я – повна дурепа”. Конкурентність – невід’ємна частина безлічі сімей і освітніх установ, основа прагнення до досягнень. І хоча успішність сім’ї швидше залежить від співпраці, а не від змагання, багато принципу. Отже, непродуктивно заохочувати змагання в сім’ї.

Похвала замість заохочення

Багато дорослих не бачать різниці між похвалою і заохоченням. Хоча різниця між ними існує, і чимала. Похвала в нашому суспільстві в основному направлена на людину, яка щось зробила: “Ти такий молодець – зумів закінчити чверть на одні п’ятірки”. Такі твердження спричиняють за собою висновок: Чи “буду я як і раніше “хорошим”, якщо мені не вдасться одержати одні п’ятірки?” Або, можливо, тонший натяк: “Для того, щоб бути схваленим, мені доведеться бути успішним”. Доречніший коментар, висловлений в такому повідомленні: “Це просто чудовий табель, ти повинен бути по-справжньому радим”. Або ж, у разі табеля з поганими оцінками: “Що ти думаєш з приводу своїх оцінок? Ти хочеш про це поговорити? Чи можу я чим-небудь допомогти?”

Основний принцип полягає в заохоченні дії, зусилля і в схваленні і підтримці будь-якого результату. Часто батьки, прагнучи підбадьорити свою дитину, неправильно використовують похвалу. Вони можуть похвалити дитину тоді, коли і результат, і зусилля незначні або незадовільні. Звичайно, дитина розуміє таку нещирість і ще більше зміцнюється у відчутті своєї неповноцінності.

Слова, які укріплюють в дитині упевненість в своїх силах

  • Ти добре робиш. Слід заохочувати дітей тоді, коли вони цього не чекають. Виділяйте якусь корисну дію, здійснену дитиною або участь дитини в чомусь корисному.
  • Ти безумовно став краще вчитися (підтримка порядку в своїй кімнаті, спортивні досягнення…). Звичайно діти дуже стараються, якщо можуть побачити якісь поліпшення.
  • Ми любимо тебе, але нам не подобається те, що ти робиш. Дитина ніколи не повинна думати, що її не люблять батьки, навіть якщо вона зробила помилку або погано вчинила.
  • Ти можеш мені допомогти… ти мені допомагаєш… Діти хочуть бути корисними, але іноді ми не даємо їм такої можливості.
  • Давай спробуємо разом. Діти, що вважають, що вони повинні все робити ідеально, часто бояться спробувати щось нове із-за страху зробити помилку.
  • Отже, ти зробив помилку! І що ти з цього витягнув? З тим, що відбулося, вже нічого не поробиш, але людина завжди може чомусь навчитися на своїх помилках.
  • Продовжуй спроби. Не здавайся. Це може допомогти дітям, які готові здатися, коли вони не добилися успіху.
  • Я думаю, ти зможеш виправити положення справ, але якщо тобі знадобиться моя допомога, я завжди готовий це зробити. Дорослим потрібно виразити упевненість в тому, що діти в змозі вирішити свої проблеми, якщо їм надати таку можливість.
  • Я розумію, що ти відчуваєш (не із співчуттям, а із співпереживанням), але я упевнений, що ти з цим справишся. Тут знову виражається упевненість, що дитина може справитися з своїми проблемами.
  • Я відмітив, як наполегливо ти над цим трудився. Я по-справжньому захоплююся твоєю завзятістю і здатністю не здаватися. Діти випробовують задоволення, коли їх зусилля відмічені.

Слова, що знижують упевненість в своїх силах

  • Ти міг би зробити краще.
  • Давай я покажу тобі як робити.
  • Якщо це можуть зробити діти молодше тебе, то зможеш і ти.
  • Не забруднися.
  • Будь уважний.
  • Я вже говорив тобі тисячу разів.
  • Коли ти станеш відповідальним?
  • Якби ти тільки прислухався до мене…
  • Чому ти не використовуєш свої потенційні можливості?
  • Ти можеш це зробити, якщо тільки працюватимеш.
  • “Четвірка” цілком гарна оцінка, але якщо ти працюватимеш трохи більше, то ти зможеш добитися “п’ятірки”
  • Ти такий молодець – зумів закінчити чверть на одні п’ятірки.
  • Я в твої роки вчився на одні п’ятірки.
  • А ось твій сусід робить це краще.
  • Твій брат вчився краще.
  • Якби ти постарався, то теж зміг би вчитися (стати таким товариським, спортивним… і інш.), як твоя сестра.
  • Ти зробив помилку? Нічого страшного. Це цілком добрий результат для тебе…

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *


*