Які іграшки потрібні дитині до року?

igrushka do goda

Перший рік життя – це найбільш інтенсивний період розвитку людини. За перші 12 місяців дитина здійснює величезний стрибок в своєму розвитку, в якому можна виділити три якісно різних періоди:
На першому місяці життя організм немовляти адаптується до зовнішнього світу і налоштовується на сприйняття дорослого, а в кінці першого місяця з’являється зорове зосередження на обличчі дорослого і звернена до нього усмішка.
У віці від 1 до 6 місяців головною діяльністю немовляти є емоційне спілкування з дорослим, відбувається інтенсивний розвиток особистості і всіх психічних процесів дитини. В кінці цього періоду виникають перші активні дії дитини, спрямовані на предмет.
Від 6 до 12 місяців у дитини формується інтерес до предметів, він прагне активно маніпулювати ними і провідною стає ігрова діяльність. Спілкування з дорослим стає діловим – малюкові потрібні не тільки ласкаві слова і увага, але й іграшки та спільні ігри.
Зрозуміло, що для дитини у кожному з цих періодів потрібна відповідна іграшка. І купуємо ми іграшки не замислюючись, довіряючи своїй інтуїції та орієнтуючись на те, що сподобалось у магазині. Сьогодні ми можемо обирати із дуже широкого асортименту дитячих іграшок у магазинах та на ринках. В останні роки з’явилось багато нових розвиваючих іграшок, про які ми, можливо, навіть і не чули. Тому не зайвим буде спробувати розібратись у тому, які іграшки варто купувати дитині.

Отже, які іграшки купувати немовляті, на що звернути увагу при їх придбанні?
Для новонароджених головне – увага мами, її ласка та контакт з нею. Вони ще досить обмежено сприймають навколишній світ, адже проходять період адаптації  до нього. Але вже у кінці першого місяця життя немовлята можуть зосереджувати увагу на маминому обличчі, а пізніше – й на інших предметах. Новонароджені мають дуже обмежене бачення, тому для них придатними є іграшки з сильними контрастними кольорами і, звичайно, різного роду брязкальця. Важливо пам’ятати, що брязкальце повинно бути гладким, без кутів, адже рухи дитини ще не скоординовані, і вона може сама себе травмувати незграбним брязкальцем. У ньому не повинно бути маленьких отворів, у які маля може запхати пальчики. Іграшки повинні легко втримуватися в маленьких ручках, не вислизаючи, тобто відповідати розмірам дитячої долоньки або мати кільце для тримання.  Одночасно з гучними брязкальцями можна придбати дзвіночки з тихим мелодійним і чистим звуком для розвитку музичного слуху.
З 3 місяців діти швидко розвиваються, вони починають піднімати голову і бачити навколишній світ. Потрібно підбирати іграшки, зручні для хапання, а також дзвінкі, шумливі іграшки. Ці види іграшок стимулюють розвиток моторних навичок, координацію рук. Важливим  моментом у підборі іграшок є використання текстур. Слід обирати іграшки з різноманітних матеріалів та такі, що видають різноманітні звуки. Чудово, якщо одна іграшка буде поєднувати в собі декілька властивостей, тоді не доведеться купувати велику кількість іграшок. Наприклад, лялька-неваляшка змінює положення в просторі, гладка на дотик, яскрава, видає мелодійний звук.
Музичний мобіль та іграшки-підвіски.
До 3-4 місяців малюк – лише пасивний спостерігач, а з 3-4 місяців починає активно досліджувати навколишній світ. Тому з 3-4 місяців над ліжечком дитини і в коляску підвішують іграшки-підвіски.  Малюк слухає музику, спостерігає за рухомими іграшками, вивчає їх форму і колір, повертає голову слідом за вподобаною іграшкою, тягнеться до неї, щоб схопити. Всі ці дії сприяють розвитку його слуху, зору, м’язів шиї та координації рухів.
Добре, якщо іграшки знімаються з мобіля, тоді він прослужить довше, але вже в новій якості. Можна повісити нобіль також і над пеленальним столиком, тоді малюк буде спокійніше себе поводити під час переодягання. Можна підвісити над ліжечком або на бортики ліжечка брязкальця з кільцями: дитина буде за них хапатися й активно трясти. Простежте, щоб іграшки були надійно закріплені, щоб малюк їх не відірвав.
Дуже цікавий і корисний винахід – розвиваючий килимок, який кладуть на підлогу в дитячій кімнаті. Його використання, на відміну від ліжечка з підвішеними в ній іграшками, не обмежує пересування дитини. Більшість моделей розвиваючих килимків виконані з матеріалів різних текстур, містять велику кількість іграшок, які можна змінювати, безпечне дзеркало, і навіть відтворюють мелодійну музику.
На наступному етапі ігрової діяльності малюка до досліджень додається свідоме маніпулювання предметами – вкласти один в одного, витягнути, перекласти, покрутити, розібрати, кинути на підлогу.
З 6 місяців немовля вже може сидіти, тому розглядає все навколо в пошуках чогось цікавого. У цьому віці йому будуть корисні різні кульки: м’які кулі та кулі з текстурами. Звичайно ж не варто забувати і про дзвінкі іграшки, які зручно брати, і які він полюблятиме викидати з ліжечка і спостерігати за їх падінням. Не лінуйтеся, подавайте йому іграшки знову і знову, адже це таке захоплююче заняття – брати і кидати.
Вік з півроку до 1 року – це пік дослідження властивостей предметів за допомогою дотику, до того ж, у більшості малюків ріжуться зубки. Тому у дитини майже цілодобово що-небудь “досліджується” в роті – іграшка чи власні рученята. Відомо, що тактильні відчуття (тобто дотик) прямо впливають на розвиток нервової системи людини, зокрема головного мозку. Саме тому розвиток малюка в цей період відбувається з величезною швидкістю. Тому чим більше у маляти буде матеріалів та іграшок, які відрізняються один від одного на дотик, тим швидше він буде розвиватися.
Далі малюк вже не тільки повзає, але і ходить тримаючись за меблі, а дехто – у ходунках. Малюкові потрібні різноманітні іграшки-пищалки, кульки, м’ячі, машинки. Іграшки повинні бути як м’які, так і жорсткі, різної форми, текстури, з різних матеріалів. Також малюкам потрібно давати хусточки, ганчірочки, адже вони дають можливість для різних дій малюка: ховатись, загортати іграшки. Потрібні також іграшки, що передбачають різні дії: вкладати, висовувати, будувати (пірамідки), обертати, натискати, переміщати, рухати.

Розглянемо ще приклади таких іграшок:

Сенсорний килимок. Це килимок, що складається з матеріалів різних фактур, і дотик до нього забезпечує різноманітні тактильні відчуття. Його можна купити готовий або зшити самому з різних шматочків тканини, пришити намистини, ґудзики різного розміру, стрічки, шнурочки. Килимок можна повісити на стінці ліжечка або пустити повзати по ньому малюка.
Сенсорні іграшки-мішечки. Це іграшки з тканини, наповнені маленькими кульками (або пошиті самостійно і заповнені квасолею, горохом, крупами).
Пальчикові фарби (фарби для малювання руками). Малювання цими фарбами приносить величезне задоволення дітям. Вони безпечні, легко відмиваються, з ними можна грати прямо у ванні.
Головне достоїнство іграшки, що привертає малюка цього віку – це функціональність, тобто коли є можливість що-небудь з нею робити (збирати, розбирати, катати, кидати, натискати на кнопки, смикати важелі, крутити, вкладати один в одного, рвати). Така іграшка розвиває увагу, логіку, координацію, дрібну моторику малюка. Дитина може повторювати ці найпростіші дії з іграшками незліченну кількість разів, адже це все для неї нове й цікаве. Тому чим більше різноманітних дій можна здійснювати з іграшкою, тим довше малюк буде з нею гратися. А вам, відповідно, не доведеться купувати велику кількість іграшок.
Чому діти так люблять прості іграшки: кубики, м’ячі, ляльки? Тому що завдяки своїй простоті й універсальності, вони дозволяють здійснювати з ними нескінченну кількість маніпуляцій.
Наприклад, лялька – це і навчальний посібник, на якому можна показувати частини тіла (носик, очки, ніжки, ручки), це й об’єкт для різних маніпуляцій (підняти ляльці ручки, посадити, роздягнути), нарешті, це образ людини, з яким ви можете розігрувати разом з малюком різні життєві ситуації (ходити, возити в машинці, купати, садити на горщик, годувати).
Одні з найулюбленіших іграшок дітей цього віку є ємності різного розміру (коробки, стаканчики, відерця, маленькі каструльки з кришками, скриньки). Малюк із задоволенням буде вставляти ємності один в одного, складати в них маленькі іграшки, виймати і знову складати. Добре, якщо серед них будуть і прозорі ємності, тоді малюк побачить, що всередині.
Кубики – найбільш універсальна іграшка, з ними дитина гратиметься дуже довго. Незважаючи на свою простоту, ця гра краще за інших розвиває окомір, координацію рухів, увагу. Ви можете гратися в кубики разом з малюком, будувати для нього будинки, він буде за вами спостерігати, а потім з радістю їх руйнувати. Добре, якщо на сторонах кубиків будуть намальовані яскраві картинки, тоді дитина буде вертіти їх у руках, що є корисним для зміцнення м’язів кистей.
Можна придбати класичні пірамідки з 3-4 різнокольорових кілець (чи більше).  І у вигляді підставок, на яких закріплені в ряд декілька вертикальних стрижнів. На них нанизуються кільця, кульки та інші предмети. Коли малюк підросте, то зможе сортувати їх за кольором, розміром, формою.
Вкладиші – це невеликі предмети, які необхідно вкласти у відповідні отвори в плоскій рамці або в коробочки з прорізами. Різновид вкладишів – скарбничка або звичайна металева банка (наприклад, від кави) з прорізом в кришці, в яку можна кидати великі монети (до речі, вони ще й дзвенять). Напевно, найперші вкладиші – матрьошки.
Брязкальця, музичні ігрові панелі та інші звукові іграшки. Дуже подобаються дітям музичні ігрові панелі з кнопками у вигляді тварин, натискаючи на які, дитина чує «голос» собачки, кішки, корови, поросяти і т.д. Можете запропонувати дитині пограти на його перших музичних інструментах – бубні, ксилофоні, барабані.
Іграшки для ванни. У цьому віці діти з дитячої ванночки зазвичай «переселяються» в дорослу ванну. Цілком розумно поєднати купання з грою (із водою, піною та іграшками).  Якщо ваш малюк вже вміє повзати, можна покласти на дно ванни гумовий килимок на присосках, налити трохи води, покласти іграшки і дитина буде там сидіти, повзати і грати. Добре, якщо це будуть не тільки класичні гумові качечки, рибки, кораблики, але й іграшки, які, наприклад, змінюють у воді колір або форму, плавають і пускають бульбашки, приклеюються до бортика ванни або на стіну, крутяться під струменем води (водяний млин ).
Після того, як малюк навчиться повзати, йому стає доступно значно більше інформації, ніж раніше, тому його розвиток прискорюється. Крім того, повзання сприяє зміцненню м’язів і готує дитину до ходіння. В іграшковому царстві малюка обов’язково повинні бути іграшки, що стимулюють його до повзання.
Серед таких іграшок головне місце займає м’яч. Придбайте великий яскравий м’яч, який не закочується під меблі. А ще краще два – один звичайний, інший – масажний з «пухирцями». Малюкові його легше втримати в руках, до того ж він забезпечить додаткові тактильні відчуття.
Іграшки на коліщатках (машинки або тварини) крім своїх основних функцій, чудово спонукають малюка до активного повзання.
Розвиваючий столик – це столик відповідно до  зросту малюка, на якому розташовані іграшки, музичні кнопки та інші “аксесуари”. Але на цьому його корисні властивості не вичерпуються. Іграшки на столику спонукають малюка-повзунка підніматися на ніжки, щоб погратися. Дитина виконує цю «вправу» багато разів на день і таким чином тренує м’язи ніг.
Для малюків, що починають ходити, можна придбати іграшкову коляску, або ходунки-каталку, яку він буде штовхати перед собою.
Картки із зображеними на них предметами, тваринами, рослинами, літерами, цифрами – універсальна іграшка, а тому «довгожитель» у дитячій кімнаті. Спочатку ви знайомите малюка із зображеними об’єктами (називаєте їх, розповідаєте про властивості кожного). Дитина буде складати їх в коробку, розкидати навколо себе, а потім повзати за ними і знову складати в коробку. Ви можете побудувати з карток доріжку, а малюк буде їздити по ній машинкою, або побудувати «картковий» будиночок, а дитина з радістю буде його руйнувати. Картки можна взяти з собою в дорогу, в поліклініку, щоб скоротити час очікування в черзі, оскільки вони займають зовсім мало місця. Добре, якщо вони будуть виготовлені з дерева, пластмаси або іншого міцного матеріалу – довше “проживуть”, але цілком підійдуть і картонні.
Книжки для дітей до року – це поки що не джерело інформації, а джерело яскравих картинок, які діти обожнюють. Тому в книжках повинно бути мінімум тексту і великі кольорові ілюстрації. Гра з книжками аналогічна роботі з картками, можна поруч з кожною ілюстрацією намалювати велику букву і, в міру «читання» книжки, показувати на букви і чітко вимовляти звук.

І декілька порад насамкінець:

  • Обираючи іграшку або граючись з дитиною, не забувайте про те, що крім якихось розвиваючих властивостей, вона в першу чергу повинна приносити задоволення і позитивні емоції малюкові.
  • Іграшки необхідно регулярно міняти і оновлювати. Дослідивши одну іграшку, малюк її кидає і тягнеться до іншої. Це нормально! Хоча деякі батьки засмучуються, думаючи, що дитина не вміє гратись або що йому нічим не догодиш.
  • Для дослідження фізичних властивостей предметів дитина використовує всі доступні йому органи почуттів – зір, слух, нюх, смак, дотик. На відміну від дорослого, який у більшості випадків використовує зір і слух, рідше – дотик і нюх і майже ніколи – смак. Тому неприпустимо обмежувати дитину в дослідженні предметів на смак і дотик за допомогою рецепторів язика (простіше кажучи, не забороняйте йому тягнути все до рота), просто забезпечте їх чистоту.

Джерело: mama-tato.com.ua

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *


*